Pepatah

Kalau tak mampu menjadi garam untuk mengawet ikan janganlah kamu menjadi langau yang merosakan ikan

Search This Blog

Followers

Monday, August 17, 2009

Ikan kelisa Sungai Kerian







Aku ingat lagi masa aku darjah 5 kat sekolah Tebing Tinggi , Selalu Hj Adil singgah kat rumah bawak ikan sungai seperti lampam, teruboi, baung kenyeng, keli dan sesekali dia bawa ikan berwarna emas kemerahan , besar gak adala dua atau 3 kilo seekor. Dia jual ikan ni tak silap RM 3 sekati. Dia ni ada gak la hubungan kekeluargaan dengan kami jadi bleh la rasa ikan tu . Itulah dia kelisa Sg Kerian. ...




La ni nak makan .....Sori la.... aku ada bela highback baka indonesia 5 ekor aku beli RM 500 sekor, pastu aku bela merah 2 ekor aku beli dulu harga dia sekor 1200 .. Kelisa Sg Kerian jangan nak hampir .... Biak di kolam harganya 2700 kalau depa kesian... Kalau Sg kerian tangkap sendiri nasib baik, dapat rega dia besar kelingking 6000 /= lagi besar Lu orang pikir la sendiri. kata Nabil... Aku masih teringin nak makan ... tapi aku tak akan makan harganya yang macam tu. Semua ini tak akan berulang ... tengok ikan kelisa yang aku bela , orang yang pernah makan ikan kelisa Sg Kerian dulu kini hanya mampu membela kelisa Indonesia....

No comments: